18 kwietnia został wyznaczony na Europejski Dzień Praw Pacjenta przez organizację pozarządową Active Citizenship Network. Dzień ten jest obchodzony we wszystkich krajach UE. Celem ustanowienia tego dnia jest przypomnienie o przestrzeganiu fundamentalnych praw pacjenta zawartych w Europejskiej Karcie Praw Pacjenta zawierającej 14 praw, które łącznie prowadzą do zagwarantowania “wysokiego poziomu ochrony ludzkiego zdrowia” (art. 35 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej) oraz do zapewnienia wysokiej jakości usług dostarczanych przez systemy ochrony zdrowia w Europie. Karta jest skierowana do wszystkich osób, uznając, że fakt istnienia takich różnic jak wiek, płeć, wyznanie religijne, status społeczno-ekonomiczny, może wpływać na indywidualne potrzeby w kwestii opieki zdrowotnej.
Jakie są nasze prawa?
Prawo do profilaktyki. Każda osoba ma prawo do należytej opieki w celu zapobiegania chorobom.
Prawo dostępu do opieki medycznej. Każda osoba, której zdrowie tego wymaga, ma prawo dostępu do świadczeń medycznych. Świadczeniodawcy muszą zagwarantować równy dostęp każdemu bez dyskryminowania na podstawie finansowych zasobów pacjenta, miejsca zamieszkania, rodzaju choroby czy czasu dostępu do świadczeń.
Prawo do informacji. Każdemu pacjentowi przysługuje prawo dostępu do wszelkich informacji, dotyczących jego stanu zdrowia, świadczeń medycznych, sposobu korzystania z nich oraz wszystkiego, co jest dostępne dzięki badaniom naukowym i innowacjom technologicznym.
Prawo do wyrażenia zgody. Każda osoba ma prawo dostępu do wszelkich informacji, które mogłyby jej umożliwić aktywne uczestniczenie w decyzjach dotyczących jej zdrowia. Posiadanie takiej informacji jest warunkiem wstępnym dla podjęcia jakichkolwiek kroków w dziedzinie leczenia, włączając w to również uczestnictwo w badaniach naukowych.
Prawo do wolnego wyboru. Każda osoba ma prawo wolnego wyboru procedury leczenia oraz świadczeniodawców na podstawie rzetelnej informacji.
Prawo do prywatności i poufności. Każda osoba ma prawo do traktowania informacji na jej temat jako poufnych, w tym informacji, dotyczących jej stanu zdrowia oraz ewentualnych procedur diagnostycznych lub terapeutycznych, a także do ochrony jej prywatności podczas wykonywania badań diagnostycznych, wizyt u specjalisty i leczenia farmakologicznego/chirurgicznego ogółem.
Prawo o poszanowaniu czasu pacjenta. Każda osoba ma prawo do uzyskania niezbędnego leczenia w krótkim, wcześniej określonym czasie. Prawo to przysługuje pacjentowi na każdym etapie leczenia.
Prawo o przestrzeganiu norm jakościowych. Każda osoba ma prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych wysokiej jakości, które powinny być zrealizowane zgodnie ze szczegółowo określonymi zasadami i normami.
Prawo do bezpieczeństwa. Każda osoba ma prawo do korzystania z prawidłowo świadczonych usług zdrowotnych, niewyrządzających jej żadnej krzywdy, wolnych od błędów, zgodnie z dobrą praktyką lekarską, oraz prawo dostępu do świadczeń zdrowotnych i leczenia zgodnych z wysokimi normami bezpieczeństwa.
Prawo do innowacji. Każda osoba ma prawo dostępu do innowacji, w tym do procedur diagnostycznych, zgodnie z normami międzynarodowymi i niezależnie od względów ekonomicznych czy finansowych.
Prawo do unikania niepotrzebnego cierpienia i bólu. Każda osoba ma prawo do unikania, w takim stopniu, w jakim to możliwe, cierpienia i bólu, niezależnie od stadium choroby.
Prawo do leczenia dostosowanego do potrzeb. Każda osoba ma prawo do programów diagnostycznych lub terapeutycznych dostosowanych do jej osobistych potrzeb w takim zakresie, w jakim to tylko możliwe.
Prawo do zażaleń. Każda osoba ma prawo do składania zażaleń zawsze, gdy doznała ona jakiegokolwiek uszczerbku oraz prawo do uzyskania odpowiedzi lub innej informacji zwrotnej.
Prawo do rekompensaty. Każda osoba ma prawo do otrzymania odpowiedniego odszkodowania w rozsądnie krótkim czasie, jeśli doznała krzywdy fizycznej, moralnej lub psychicznej, spowodowanej źle prowadzonym leczeniem.
Prawo do podejmowania działań leżących w interesie ogółu.
Prawo do działalności na rzecz przysługującym pacjentom praw.
Prawo do uczestnictwa w kształtowaniu polityki zdrowotnej.
W Polsce nad przestrzeganiem praw pacjentów czuwa Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska. Jeżeli Twoje prawa są łamane – reaguj! Zgłoś swój problem w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta:
Ogólnopolska bezpłatna infolinia
Rzecznika Praw Pacjenta: 800 – 190 – 590 (z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna pn. – pt. w godz. 9.00 – 21.00
Adres:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
Chcesz wiedzieć więcej:
Strona internetowa BRPP- www.bpp.gov.pl
Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej – www.prawapacjenta.eu