Z pewnością wielu z nas na samo wspomnienie lekcji matematyki, czy też matury dostaje po wielu latach gęsiej skórki. Właśnie zaczął się nowy rok szkolny i dla tych, którzy z matematyką nie są „za pan brat” nawet widok podręcznika może wywoływać mieszane uczucia. Okazuje się, że niepokój związany z zadaniami matematycznymi aktywuje te same obszary mózgu, co fizyczny ból – wynika z badania amerykańskich naukowców opublikowanego w czasopiśmie “PLoS ONE”.
Badacze z University of Chicago dowiedli, że im większy strach przed sytuacjami związanymi z matematyką odczuwają ludzie, tym silniejsze pobudzenie rejonów mózgu odpowiedzialnych za instynktowne wykrywanie zagrożenia i doświadczanie fizycznego bólu.
“Dostarczyliśmy pierwszego dowodu natury neuronalnej, który wskazuje na podłoże subiektywnego doświadczania lęku przed matematyką” – mówią naukowcy.
U osób badanych lęk występował nie tylko przy rozwiązywaniu zadań matematycznych, ale również przy zetknięciu się z podręcznikiem do matematyki i wchodzeniu do klasy matematycznej. Niepokój pojawiał się też, gdy badani mieli świadomość, że do ukończenia studiów wymagane będzie sprawdzenie ich wiedzy z tej dziedziny nauki.
Co ciekawe, uczestnicy badania nie byli lękliwi na co dzień. Niepokój objawiał się u nich tylko w sytuacjach kojarzących się z matematyką, a przyczyną strachu było nie tyle rzeczywiste zmaganie się z problemami matematycznymi, ale samo spodziewanie się ich pojawienia.
Już wcześniejsze badania na lękiem matematycznym wykazały, że uczucia paniki i przerażenia doświadczane przez takie osoby zmniejszają u nich aktywność obszarów mózgu związanych z radzeniem sobie z zadaniami z zakresu matematyki, a dzieci, które boją się matematyki, mają gorsze wyniki z tego przedmiotu.
/PAP/